KT Sport 12h Open, Utti

KT-sport 12h Open 10.-11.6.2005

Kiireisen työpäivän ja missatun lounaan jälkeen Jani ja minä lähdimme köröttelemään emäntiemme (Villen vaimo Katja ja Janin vaimoke Heidi) kanssa kohti Uttia kertausharjoituksiin. Kävimme Tuuloksessa syömässä “Pasta Paradisessa” ja saavuimme 1,5 tuntia ennen starttia Tyrrin ampumakeskukseen. Muodollisuuksien jälkeen klo 17.00 meille kerrottiin kilpailureitin alkuosuuden kulku.

Alunperinhän kisan piti olla 10+2 tuntia, mutta jo tässä vaiheessa Laukkanen kertoi alkuosuuden kestävän n. 8 tuntia hyvän kelin takia. Aikaisempiin Utin kisoihin verrattuna toinen löystyminen havaittiin, kun Laukkanen kertoi, että matkaan lähdetään vasta, kun kaikki on valmista (?!?). Hiiltomiehet kyllä tähän vastasi, että kaikki on jo valmista – ei muuta kuin homma käyntiin.

Kilpailu lähti liikkeelle fillaroinnilla ja Ville kokemuksesta tiesi heti ensimmäisen rastin sijainnin. No niinhän siinä sitten kävi, että karttaa oikein tarkasti lukemalla olisi löytänyt itsekin muiden käyttämän oikopolun. Olimmekin ykkösen jälkeen noin minuutin keulajoukkueita perässä. Mutta kun oli tuttu paikka…

Pyöräilyn keskellä Jorma laittoi meidät uimaan jälleen yli pienen kosken (Jyräänkoski), jonka jälkeen piti juoksemalla hakea leima noin kilometrin päästä sekä ylä- että alajuoksulta. Joukkue sai hajaantua, mutta käytössä oli vain yksi kartta. Jani ampaisi alajuoksulle ilman karttaa kartallisen vastustajan perään, ja Ville kiiruhti yläjuoksulle kartan kanssa. Kun Ville tuli rastilta takaisin ylityspaikkaan, ei Jania kuulunut, ja keula lähti jo ylittämään koskea. Ei siinä mennyt kuin muutama minuutti, kun Jani tuli ja kertoi ongelmista. Kaveri, jonka perään hän lähti, tiputti kartan jokeen, josta se täytyi onkia, jotta rastipiste löytyisi.

Matka jatkui fillaroinnilla, ja meillä oli loistava reitinvalinta. Tarkoituksemme oli kiertää muutama kilometri kartan ulkopuolelta! Tämän reitinvalinnan löysimme huoltajille jaetusta huoltokartasta. Liekö tarkoitettu kompa vai silkka vahinko, mutta se oli varmasti nopein reitti tuolle viimeiselle rastivälille ennen juoksua. Susi-teamin pojat kirivät meidät juuri tuota reitinvalintapaikkaa ennen kiinni ja lähtivät yllätykseksemme samalle tielle. Ollessamme jo kilpailukartalta ulkona nuo peesaajat ihmettelivät kartalta puuttuvaa rautatietä ja totesivat, että on parempi pysyä messissä. Sorakuoppa löytyi ja siellä oli jo yhdet fillarit valmiina, joten tiesimme olevamme kakkoset ja kolmoset kilpailussa.

Kilpailu jatkui suunnistuspätkällä, jonka tiesimme olevan rullaluistelu-melonnan jälkeen sama väli mutta toisinpäin. Eipä siihen tasaiseen maastoon kyllä silmämääräisesti mitään tuntomerkkiä saanut, joten täytyi vain luottaa kartan paikkansapitävyyteen.

Rullaluisteluun lähdimme Vuohijärveltä Susi-teamin kanssa kimpassa. Vuorovedolla vedimmekin tuon karkulaisporukan kiinni ja saman tien ohi. Melontaan lähtö Hillosensalmella oli ammattilaishuoltomme ansiosta paljon ripeämpi ja pääsimmekin melomaan inkkareilla minuuttia aiemmin. Ensimmäisen kolmanneksen melottuamme Susi-team otti meidät kiinni ja alko saman tien jättää. Melonnan aikana he saivatkin parin minuutin keulan hankittua, mutta jälleen ammattimaisen huoltomme ansiosta lähdimme melonnan jälkeiselle rullaluistelulle samanaikaisesti.

Luistellessamme takaisin aloimme jo hieman kiristää vauhtia, mutta vastatuuleen ei eroja saatu. Illan jo hämärtyessä lähdimme yhtaikaisesti juoksemaan takaisin fillareiden jättöpaikalle tuonne “jonnekin” Selänpään lentokentän nurkalle. Mielestäni suunnistin kyllä hyvin tarkasti, mutta menimme kuin menimmekin 200 metrin päästä ohi tuosta sorakuopasta ja teimme ainakin vartin ketunlenkin, ennen kuin pääsimme pimeässä aloittamaan pyöräilyä. Jäimme hiukan susilaisille vaihtaessamme kuivat aluspaidat, mutta ensimmäisessä risteyksessä he jo meitä odottelivatkin.

Sitten alkoi viimeinen puristus, jotta olisimme saaneet tiputettua heidät tuonne yön pimeyteen. Pakolliset perävalot ja Janin hiukan hiipuva reisi jyrkimmissä ylämäissä olivat peesaajien helpotus. Sen verran jouduimme risteyksissä hidastamaan, että he saivat aina kurottua tuon pikkueron umpeen. Reilun seitsemän tunnin jälkeen startista tulimme Turriin, jossa sovimme eron olleen kaksi sekuntia välillämme. 1,5 tunnin kuluttua jatkaessamme kisaa lähdimme matkaan siis sekunnin välein.

Tuon pakollisen tauon aikana kävimme viileässä saunassa ja suihkussa. Söimme myös hyvät kananmunavoileivät ja otimme vartin torkut. Nousimme 20 minuuttia ennen jälkimmäisen osan starttia, joka oli n. klo 3.30. Varttia ennen starttia saimme loppuosuuden reittikirjat. Tiedossa oli juoksua, rullaluistelua ja fillarisuunnistusta.

Ekaan juoksuun siis lähdimme tasapäin ja heti ensimmäisellä rastilla tuli yllätys. Mäen päällä, noin 800m rannasta, löytyivät tukit, joista kaksi piti kantaa alas rantaan yksitellen ja tehdä siellä tukeista lautta. Toisen piti uida n. 100 metrin matka lautalla ja kantaa tukit takaisin ylös yksitellen. Susilaiset lähtivät painelemaan alamäkeen hurjaa kyytiä. Ajattelimme hieman antaa löysiä – siksi kova oli heidän rullauksensa. He saivat lautan vesille ennen meitä, ja Ville ei saanut heitä juuri lainkaan kiinni uidessa. Ylämäkeen tukkien kanssa hiihtoharjoittelulla viritetty reisi sitten puhui sellaista kieltä, että susilaiset jäivät. Alkuun luulimme heillä olevan jotain ongelmia, mutta kyllä se olikin meidän hyvyyttämme. Juoksimme n. 2,5 metristen 230 mm paksujen pyöröhirsien kanssa siis yli 3 km!

Saimme juoksun aikana revittyä muutaman minuutin kaulan ja pääsimme lähtemään rullaluisteluun hieman karussa. Luistelu oli vajaan 20 km:n mittainen rypistys edestakaisin, joten tiesimme saavamme kääntöpaikan jälkeen tarkan tiedon siitä, mikä oli johtomme. Ja olihan sitä arviolta yli 5 minuuttia luistelun puolessavälissä. Tunsimme kyllä tilanteen olevan hyvin hallussa ilman haveria. Luistelun jälkeen lähdimme fillarisuunnistukseen kilpailun viimeiselle pätkälle. Suunnistus sujui mainiosti, eikä vastustajia näkynyt ennen kuin vartti meidän maaliintulomme jälkeen.

Kilpailu oli mainio harjoitus, joskin Jormalla on kyllä enemmän paukkuja vaativampaankin kisaan. Osallistumismaksulle sai kyllä vastineen, joskin tuo harjoituskentän kangasmaasto alkaa olla jo tuttu…